'Ik wil mijn passagiers veilig naar de overkant brengen'

19-08-2018 Nieuws Kor Kegel

De Staeldiep moet dinsdag naar Damen Shiprepair. (Foto: Patrick Wanders)

MAASSLUIS – Damen Shiprepair in Schiedam verwacht dinsdag de Staeldiep in de Wiltonhaven voor een driedaagse reparatie. De Staeldiep is de enige veerboot die momenteel in gebruik is op de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Deze dienst gaat er komende week dus voor gemotoriseerd verkeer tussenuit. Voor voetgangers en fietsers wordt tussen Maassluis en Rozenburg een veerboot ingezet, die nu dienst doet tussen Spijkenisse, Oud-Beijerland en het natuurgebied Klein Profijt.

Exploitant Ottevanger OV betreurt de situatie, die veel vaste gebruikers van de veerdienst Maassluis-Rozenburg problemen zal opleveren, omdat ze nu moeten omrijden via de A15, de Beneluxtunnel en de A20 en mogelijk met files in de ochtend- en avondspits te maken krijgen. ,,Maar ik kan niet anders,’’ zegt directeur Boy Ottevanger. ,,Ik wil mijn passagiers wel veilig naar de overkant brengen.’’

Hij heeft besloten de Staeldiep dinsdag voor drie dagen uit de vaart te nemen. Dagelijks moet negentig liter hydraulische olie worden bijgevuld ten behoeve van de Voith-Schneider-propellor, een kantelbladschroef die een veerboot een hoge wendbaarheid geeft. Er moet een lek zijn, maar de olie komt niet in het rivierwater terecht, heeft de Havendienst inmiddels kunnen constateren. De Staeldiep gaat dinsdag naar Schiedam, waar technici van Voith en reparateurs van Damen onderzoeken wat er aan de hand is. De kantelschroef heeft vijf bladen en de inspectie en reparatie moet in tweeënhalve dag gefikst kunnen zijn, denkt Boy Ottevanger. ,,Dan heb ik in de planning nog een halve dag reservetijd,’’ zegt hij.

Hij is de afgelopen tijd druk in de weer geweest om te proberen een veerboot te huren, die komende week ook auto’s kan overbrengen tussen Rozenburg en Maassluis. Want de andere veerboot voor Maassluis-Rozenburg, de Blankenburg, ligt zeker nog tot oktober in reparatie bij een werf in Drimmelen. Daarom zocht Ottevanger naar een alternatief autoveer. Maar het is niet gelukt. Zo er in Nederland al autoveren zijn, kunnen deze óf niet gemist worden op hun eigen veerdienst óf ze hebben niet de juiste kleppen om aan te sluiten op de verschillende kadehoogten in Maassluis en Rozenburg. De waterstand in Het Scheur is afhankelijk van eb en vloed en daarom moeten de veerboten op verschillende hoogten kunnen aanleggen.

Ook speelde een rol dat Het Scheur en de Nieuwe Waterweg vanwege het vele scheepvaartverkeer zwaardere veiligheidseisen kennen (zone 2), terwijl de meeste andere autoveren alleen in de lichtere zone 3 mogen varen. Dat zei Boy Ottevanger in een gesprek met Maassluis24. Het is hem alleen gelukt om van een van zijn andere veerdiensten een veerboot tussen Rozenburg en Maassluis in te zetten voor fietsers en voetgangers.

,,Een veer is bedoeld om te varen,’’ zegt hij. ,,In mijn contract met de provincie Zuid-Holland staat dat ik de veerdienst laat functioneren, maar in het contract staat ook dat de veerboten in orde zijn. En toch heb ik er nu mankementen aan. Daar zat ik ook niet op te wachten. Maar reparatie is noodzakelijk. Ik wil mijn passagiers wel veilig naar de overkant brengen.’’

De reparatie van de Blankenburg in Drimmelen duurt zeker nog tot oktober. Het gaat Ottevanger tussen de één en twee miljoen euro kosten. Ook de Blankenburg kent problemen met de Voith-Schneider en het gaat hier om tijdrovend specialistisch werk met een bijzondere manier van staalharden.

Gerelateerd
Reacties