GroenLinks: Industrieweg moet veiliger voor fietsers

24-09-2018 Nieuws Redactie

MAASSLUIS – Na Maassluis Belang stelt nu ook GroenLinks Maassluis vragen aan het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van een fatale aanrijding op de Industrieweg waarbij een 68-jarige fietser om het leven kwam. De partij stelt dat Maassluis achter de feiten aanloopt als het gaat om fietsveiligheid.

Bij een fataal ongeluk tussen een automobilist en een fietser op de Industrieweg in Maassluis op woensdag 19 september, kwam de 68-jarige fietser om het leven. De politie sluit niet uit dat de bestuurder te hard reed. GroenLinks Maassluis stelt de Industrieweg niet meer voldoet aan de veiligheidseisen van deze tijd. ‘De fietspaden zijn smal, fietsers en scooters rijden er door elkaar en moeten te vaak oversteken en er zijn veel in- en uitritten van bedrijven en parkeerterreinen.’

Verbreden van fietspaden

De partij vraagt het college of zij het eens is dat de fietspaden flink verbreed dienen te worden om meer zichtbaarheid, ruimte en veiligheid te creëren. ‘Ook zien wij graag dat er in twee richtingen geasfalteerd wordt om zo veilig en toekomstbestendigheid te zijn. Hoe denkt het college daarover?’ De MRDH zou een subsidie verlenen voor een nieuw, breed fietspad. GroenLinks vraagt of dit klopt en zo ja, wanneer dit fietspad wordt gerealiseerd.

Drempel of stoplicht

Daarnaast wil GroenLinks van het college weten of er bij het verdiepte kruispunt bij de Mozartlaan – Industrieweg – Noord Nieuwlandse Poort geen drempel of stoplicht te plaatsen omdat die een onoverzichtelijk punt zou zijn. Bovendien stelt de partij signalen te krijgen van verschillende inwoners in de omliggende wijken dat veel automobilisten te hard rijden, en vraagt: ‘Is het college voornemen maatregelen te nemen door bijvoorbeeld een flitspaal neer te zetten of de politie vaker te laten controleren op snelheid?’

Fietsactieplan

Ten slotte vraagt GroenLinks of het college bereid is om met het adviesbureau Mobycon en met een delegatie van Maassluise fietsers de overige onveilige situaties en knelpunten in kaart te brengen en deze versneld op te lossen in kader van het fietsactieplan.

 

Gerelateerd
Reacties