Categorieën

Service

Raadslid geeft lift aan verkleumde vrouw in rolstoel

Raadslid geeft lift aan verkleumde vrouw in rolstoel
Nieuws

Raadslid geeft lift aan verkleumde vrouw in rolstoel

  • Kor Kegel
  • 16-06-2019
  • Nieuws
Raadslid geeft lift aan verkleumde vrouw in rolstoel
MAASSLUIS – Hij heeft 110 euro gedeclareerd bij Ottevanger OV, maar of hij het betaald krijgt? ,,Ach, dan ga ik maar de boot in'', zegt Jan van der Hoek. Hij rijdt met een taxibus in het gehandicaptenvervoer en trof vorige maand een vrouw in een rolstoel, die bij het veer in Maassluis al drie uur zat te wachten. De pont was uitgevallen en Ottevanger had geen vervangend vervoer ingezet.

,,Mevrouw zag al aardig blauw van de kou'', zegt Jan van den Hoek. Hij vroeg de kapitein hoelang de veerdienst er nog uit zou liggen. De kapitein gaf volgens hem aan dat de volgende pont zeker niet vóór zes uur zou varen en het was op dat moment half vijf ’s middags. ,,Om half twee was de veerdienst uitgevallen'', zegt Jan van den Hoek.

Hij bood de vrouw in de rolstoel aan haar via de Beneluxtunnel naar Rozenburg te brengen. Een spontaan gebaar van naastenliefde. Jan vroeg de vrouw niet om ervoor te betalen. ,,Ze kon wel huilen van blijdschap'', zegt hij. ,,In mijn busje kwam ze weer aardig bij van de kou. Ik had nog plek voor zeven scholieren die bij het veer stonden te wachten, maar zij zouden door hun ouders worden opgehaald. Ik heb die mevrouw in Rozenburg afgezet en besloot om mijn tijd en brandstof te declareren bij Ottevanger, de exploitant van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Ik ben benieuwd of ik het vergoed krijg'', zegt hij.

Jan van der Hoek is behalve gehandicaptenvervoerder ook gemeenteraadslid. Hij zit in de fractie van Forum voor Maassluis. En daarnaast regelt hij belastingzaken voor de FNV en is hij penningmeester van het Zeekadettenkorps en Stichting Eigengebouw alsmede vrijwilliger bij de bibliotheek van Maassluis. Hij laat zich dus van alle kanten informeren en kent de talrijke klachten over de veerdienst Maassluis-Rozenburg, waar geregeld een van de twee veerboten uitvalt.

Op die bewuste maandag ging de enige nog varende boot er vier uur uit wegens een lekkage in de brandstofleiding. Omdat de spitspont al sinds half april op het droge lag vanwege een technisch mankement, was er dus de hele middag geen vervoer over water mogelijk. Jan van den Hoek: ,,Het is toch belachelijk dat als je volledig afhankelijk bent van de pont, je zo aan je lot wordt overgelaten. Er had gewoon vervangend vervoer geregeld moeten worden.''

Het AD citeerde een woordvoerster van de provincie Zuid-Holland, de concessieverlener voor de veerdienst, die zei dat de afspraak met Ottevanger is dat er vervangend vervoer wordt ingezet als er sprake is van uitval van vier aaneengesloten uren. ,,Dat was aanvankelijk niet het geval. De boot had te maken met twee storingen vlak achter elkaar. De eerste was vrij snel verholpen, de tweede liet helaas langer op zich wachten.''

Dus reden er geen bussen tussen Maassluis en Rozenburg via de Beneluxtunnel en de Botlektunnel. Er reed alleen het taxibusje van Jan van den Hoek die de wanhopige vrouw in haar rolstoel naar de overkant van Het Scheur bracht.

De klachten over het openbaar vervoer in dit deel van Zuid-Holland nemen hand over hand toe. De Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland ligt er sinds de ombouw van trein naar metro al een paar jaar uit. Dat heeft impact op reizigers tussen het Westland en Rotterdam. De RET heeft vervangend busvervoer ingezet, wat de passagiers wel meer reistijd kost dan via het spoor. Maar als de buspassagiers die bij Maassluis uitstappen naar de overkant willen en de veerdienst ligt eruit, dan wordt het een rampreis. In tegengestelde richting hebben reizigers uit Voorne-Putten en Rozenburg er eveneens last van. Eerst wachten tot je kunt overvaren en dan een langdurige busrit in plaats van de trein/metro.

Tot nu toe vond het college van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland dat Ottevanger OV er alles aan deed om de gebreken aan de veerdienst Maassluis-Rozenburg zo goed mogelijk te ondervangen, bijvoorbeeld door een vervangende (weliswaar kleinere) veerboot in te zetten of door de frequentie van het ene overgebleven veer te verhogen van twintig minuten naar een kwartier. Om die reden heeft het provinciebestuur nog geen boetes uitgedeeld. De exploitant doet zijn best, vond het college van GS.

Maar omdat er telkens weer problemen zijn en er geregeld een veerboot tijdelijk niet kan varen, doet de provincie nader onderzoek naar de oorzaken. Ook eerder deze week was het weer even mis. Uiterlijk in 2024 moet Ottevanger een van de twee veerboten, de Blankenburg of de Staeldiep, vervangen hebben, zo staat het in de concessiebepalingen. Het wordt niet uitgesloten dat de provincie wil dat er veel eerder een nieuwe veerboot komt.