Rotterdam niet scheutig met compensatie Hoekse Lijn

22-02-2019 Nieuws Redactie

MAASSLUIS – Terwijl de proefritten rijden, spreekt het Rotterdamse gemeentebestuur zich uit over compensatie van de reizigers. Wie de berichten vanaf de Coolsingel leest kan maar een conclusie trekken en die luidt: reken je niet rijk. Wethouder Judith Bokhove, die de Hoekse Lijn als stadsbestuurder heeft overgenomen van de opgestapte Adriaan Visser, stelt in de maandelijkse voortgangsrapportage van het project dat eerder genoemde compensatiemaatregelen zijn getoetst op 'haalbaarheid in relatie tot beschikbare middelen'.

,,De gemeente Rotterdam, RET en MRDH (de metropoolregio, red.) zijn van mening dat met de huidige compensatiemaatregelen er sprake is van een evenwichtig pakket waar alle reizigers van profiteren, ook gerelateerd aan de reiskosten van de verschillende reizigersgroepen'', meldt de wethouder. Genoemde maatregelen zijn korting bij reizen op saldo, restitutie van een deel van de kosten voor abonnementhouders en sympathie-acties. Ook de aanpassingen in de dienstregeling die op verzoek van reizigers en gemeenten zijn gemaakt, rekent zij tot 'compensatie'.

Bokhove laat daarbij weten dat zeventig procent van de reizigers tevreden zou zijn over het vervangend vervoer. Bokhove heeft dit standpunt ook al overgebracht aan de wethouders van de Waterweggemeenten. De wethouders van de Waterweggemeenten hebben aangegeven dat het de nadrukkelijke wens van hun gemeenten is dat reizigers aanspraak kunnen maken op aanvullende compensatie.

Duidelijker kan het er niet staan: de meningen staan haaks op elkaar. De Maassluise raad heeft, net als de Schiedamse en Vlaardingse, aangedrongen op maatregelen die het chagrijn van de mensen die in plaats van een snelle spoorverbinding, sinds april 2017 in een drukke bus stappen, moet wegnemen. Alleen is het Rotterdam dat bepaalt.

Voor als de metro gaat rijden, denkt Van Bokhove aan maatregelen is om bestaande reizigers tegemoet komen voor het lange wachten op de metro en nieuwe reizigers te verleiden om voor de metro te kiezen als alternatief voor de auto. Dat klinkt nog allerminst als een periode gratis reizen zodra de metro succesvol rijdt, dat bijvoorbeeld de Maassluise gemeenteraad heeft voorgesteld, voor alle inwoners van de steden langs de Hoekse Lijn.

Gerelateerd