Categorieën

Service

Lesgeven? Een makkie!

Lesgeven? Een makkie!
Onderwijs

Lesgeven? Een makkie!

  • Herman Stel
  • 29-04-2020
  • Onderwijs
Lesgeven? Een makkie!
In een vorig leven mocht ik vele jaren locatiedirecteur van diverse basisscholen zijn. Een boeiende baan, die met lesgeven tegenwoordig niet meer zoveel te maken heeft. Mijn werk bestond uit veel administratie, veel praten met ouders, collega’s, hulpverleners, ondersteuners en ga zo maar door. Maar ik herinner mij een dag dat een collega naar de dokter moest. Omdat er ruimte in mijn agenda was besloot ik zelf die middag zijn groep te nemen. Het was een buitenkansje om het vak, dat ik altijd met plezier deed weer eens uit te oefenen. Het ging ook nog om een groep 8 en daar voelde ik mij altijd al als een 'vis in het water'. De collega, die naar de dokter moest, beloofde voor mij een programma klaar te leggen. En na de begroeting van de klas ging ik vol enthousiasme met het programma aan de slag.

Eerst zou ik begrijpend lezen geven. Een van de belangrijkste vakken, zo vind ik. Het enige dat ik echter behoefde te doen, was zeggen dat wij met begrijpend lezen zouden beginnen. De groep reageerde als een stelletje 'robotjes'. De leerlingen liepen naar de diverse computers, startten de juiste les op, gingen de tekst lezen en daarna kregen zij automatisch de vragen voorgeschoteld. Een enkeling vroeg aan mij even om raad, maar voor de rest liep dit zonder mijn inmenging als een trein. De resultaten kreeg ik vanzelf op mijn beeldscherm.

Daarna gingen we Engels leren. De methode heette 'Take It Easy!' Nou dat klopte wel. Ik hoefde alleen maar steeds een filmpje te starten en de leerlingen deden vanzelf met de lesgever op het digitale schoolbord mee. Ook de opdrachten keek die meneer samen met de klas na. Ik zat erbij en keek ernaar. Af en toe zei er eens een leerling, dat ik op het pijltje moest klikken. Dan ging de les tenminste verder. Ik was gereduceerd tot 'knoppendrukker'.

Als laatste les, die middag, gingen we zingen. Opnieuw moest ik een website openen. Daar stonden allerlei leuke liedjes klaar. Ik hoefde alleen maar een filmpje te starten en hup! De klas ging zingen. De bijbehorende begeleiding en bewegingen werden ook nog door de digitale juf op het scherm getoond. Ik had er bepaald niet zoveel aan, dat ik ooit nog eens muziekspecialisatie heb gevolgd.

Aan het eind van de middag bedankte een leerling mij nog. 'Bedankt, meester Herman! Komt u nog eens? U geeft echt leuk les!'