Vanaf 2023 verbod op ongerichte reclames voor Nederlandse online casino’s

22-07-2022 Uit Ingezonden mededeling

Ongerichte reclames zijn reclames die je overal tegen kunt komen, zonder dat je specifiek naar die informatie op zoek bent. En vanaf 1 januari 2023 zijn deze reclames voor Nederlandse online casino’s niet meer toegestaan op televisie, radio of bushokjes. Er zijn ondertussen al 19 Nederlandse online gokbedrijven (zie Nederlandse Casino Reviews voor een actuele lijst). Minister Weerwind wil met deze nieuwe regel kwetsbare bevolking zoveel mogelijk beschermen.

De Tweede Kamer stemt in

Onlangs heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin ze instemmen met dit nieuwe verbod en het feit dat deze op 1 januari 2023 in zal gaan. Daarin hebben ze ook duidelijk gemaakt dat sponsoring van online casino’s voor televisieprogramma’s, evenementen en sportclubs vanaf 2025 zal moeten worden gestopt. Dat betekent dus dat voor online casino’s alle vormen van sponsoring en het maken van ongerichte reclame vanaf 2025 is uitgesloten. Daarmee is de aanpak soortgelijk als met tabaksproducten en zal je alleen online casino marketing vinden als je erom vraagt.

De reactie van de betrokken partijen

De kansspelaanbieders in Nederland gaan met de regels mee en hebben al veranderingen doorgevoerd. Ze hebben op het verzoek van de regering al reclames met bekende Nederlanders verwijderd en radioreclames zijn helemaal niet meer toegestaan. Daarbij hebben ze samen het besluit gemaakt om te stoppen met het maken van reclame buiten, zoals posters in bushokjes, ook al verschenen er recentelijk nog wel nieuwe posters van het online casino van 777. Deze regels gaan volgend jaar officieel van start, maar veel kansspelaanbieders maken nu al aanpassingen om daar tegen die tijd klaar voor te zijn.

Welke reclame is dan nog wel toegestaan?

Met al deze restricties, is het moeilijk om te zien welke reclame dan wel is toegestaan. Alleen gerichte reclame, voor mensen die hier direct om vragen, blijft dan over. Je kunt denken aan mailings, voor geïnteresseerden die zich daar specifiek voor hebben ingeschreven, of reclame voor bonussen op de website van het casino zelf. Ook al zullen ook daar de regels worden aangescherpt, directe marketing zal niet volledig verdwijnen. Als je over straat loopt, de radio aanzet of een sportwedstrijd bezoekt, zal je geen online casino reclame meer tegenkomen, maar als je je hiervoor inschrijft of als je onderzoek doet naar online casino’s wel.

Waarom is dit beleid zo streng?

De reden waarom dit beleid zo streng is, is omdat het onderdeel uitmaakt van het verslavingspreventiebeleid van minister Weerwind. Aan de ene kant trekken deze reclames de spelers naar de legale gokbedrijven en dat is belangrijk. Maar hij geeft ook aan dat het belangrijker is dat kwetsbare mensen, zoals voormalig gokverslaafden en minderjarigen, zo min mogelijk in verleiding worden gebracht. Wil je gokken, dan vind je deze informatie gemakkelijk zelf met een klein beetje moeite. Wil je nooit meer gokken en werk je daar hard aan, dan moet je daar ook niet onnodig mee worden geconfronteerd.

Deze nieuwe regels maakt het de Nederlandse kansspelaanbieders behoorlijk lastig en verscheidene populaire en effectieve manieren van marketing worden voor hen verboden. Verwacht wordt niet dat Nederlandse spelers hierdoor minder zullen gaan gokken of een buitenlandse website zullen gaan opzoeken.



Gerelateerd