In 4 jaar tijd al meer dan 1000 huizen verkocht!

10-11-2021 Wonen Advertorial

MAASSLUIS - Een makelaar die zowel de belangen van de verkoper als de koper zo goed mogelijk behartigt. Kan dat? Ja! De Gratis Makelaar is eerlijk en 100% transparant voor beide partijen. ‘Dit is een écht een revolutie in de woningmarkt.’ 

Als iets te goed klinkt om waar te zijn, is dat het vaak ook. Maar niets is minder waar voor de dienstverlening van De Gratis Makelaar – een online makelaar die sinds 2017 met een vernieuwend en kristalhelder concept de ondoorzichtige makelaarswereld in rap tempo aan het opschudden is. Bovendien betaalt de verkoper niets voor de dienstverlening. ‘We hebben al ruim 1000 woningen verkocht.’ 

Natuurlijk, er zijn veel goede en integere makelaars. Maar hun reputatie leidt helaas onder de manier waarop hun minder transparante collega’s acteren op de huizenmarkt. De media staan er regelmatig bol van. Gedupeerde consumenten die zich beklagen over de ondoorzichtige manier van werken door huizenbemiddelaars. De kritiek? Makelaars gaan alleen voor eigen gewin, rekenen veel te hoge courtages, doen aan vriendjespolitiek en geven voorrang aan mensen met een aankoopmakelaar. 

Wat doet De Gratis Makelaar dan anders?

Het kopen of verkopen van een huis is voor veel mensen een van de grootste transacties in hun leven. Bovendien gaat het over de plek die je thuis wordt of wellicht lange tijd is geweest. De Gratis Makelaar brengt voor zowel verkopers als kopers van een woning een ingrijpend positieve verandering teweeg. Hier wordt niet gewerkt met gesloten enveloppen en telefonische biedingen – die het proces ondoorzichtig maken en vaak frustreren – maar met een online biedsysteem dat voor zowel de verkoper als de koper volledig transparant is. 

Wie zijn huis te koop aanbiedt via De Gratis Makelaar krijgt net als bij andere makelaars de professionele dienstverlening die je van een makelaar kunt verwachten. Denk aan de taxatie van je woning, het bepalen van de verkoopprijs, het maken van professionele foto’s en 2D/3D-plattegronden, levering van verkoopborden, -posters en -stickers, plaatsing op Funda, het opstellen van een woondossier, transactie van de woning via de notaris, etc. Tot zover de overeenkomsten. Er is namelijk een groot verschil: het bieden op de woning vindt online plaats via het biedplatform van De Gratis Makelaar en is voor iedereen te volgen. En… als verkoper betaal je niets voor deze dienstverlening. 

Transparant biedproces

Arjen Noordeman uit Amsterdam verkocht zijn huis via De Gratis Makelaar. ‘Ik had al drie makelaars over de vloer gehad die allemaal op basis van courtage werkten. De laatste kwam met een vlotte babbel bij mij binnen en liet me weten dat ik hem € 8000,- zou moeten betalen voor de verkoop van mijn woning. Ik vond dat belachelijk.’ Diezelfde dag stuitte Noordeman via Facebook op een advertentie van De Gratis Makelaar. ‘Hun propositie sprak me direct aan. Een transparant, online biedproces dat je volledig inzicht geeft in wat er gebeurt. Het laat geen ruimte voor schimmige spelletjes van makelaars en de knagende twijfel of je wel de juiste prijs krijgt voor jouw woning. Bij deze manier van verkopen haal je gevoelsmatig ook het maximale uit de verkoop. Mijn huis werd voor € 60.000 boven de vraagprijs verkocht.’ 

Gratis?

Naast een volledig online verkoopproces onderscheidt de werkwijze van De Gratis Makelaar zich nog op een andere manier. De dienstverlening is namelijk kosteloos voor de verkopende partij. Natuurlijk, ook De Gratis Makelaar maakt kosten. Maar die worden via een vaste fee in rekening gebracht bij de uiteindelijke koper van de woning. Voor een woning van € 300.000,- rekent De Gratis Makelaar een fee van € 1999,- inclusief btw. Deze fee kan oplopen tot maximaal € 2999,- inclusief btw bij duurdere woningen en wordt onderdeel van de koopsom, zodat de koper deze kan meenemen in de hypotheek. 

Ook Simone van Kruining uit Standdaarbuiten verkocht haar woning via De Gratis Makelaar. ‘Ik vond het heel interessant dat de kosten voor de tegenpartij waren. Dat scheelt natuurlijk enorm.’ Toch was het niet eens de prijs waardoor ze voor De Gratis Makelaar koos. ‘Ik las zoveel positieve recensies. Dat gaf de doorslag. En ik heb de dienstverlening zelf ook als positief ervaren. Hun manier van werken is transparant. Het online bieden is open en spannend. Natuurlijk, er ging ook weleens iets mis, maar zaken werden goed opgepakt en opgelost. En alles gaat online. Fantastisch.’ Noordeman vult aan: ‘Je wordt vrijwel volledig ontzorgd zonder dat je als verkoper kosten maakt. Ik ken geen enkele andere partij die dat kan waarmaken.’ 

Als je geïnteresseerd bent in een woning die via De Gratis Makelaar te koop staat, kun je je aanmelden voor een bezichtiging en – na registratie – via het online platform een bod uitbrengen. Ook voor de verkoper een spannend proces, want bij elk bod ontvangt hij een sms’je. (Noordeman herinnert zich een ‘mega adrenalinerush’ in de laatste tien minuten van het biedingsproces.) Tijdens de veilingperiode – gemiddeld 14 dagen – hebben andere geïnteresseerden de mogelijkheid een hoger bod uit te brengen. Gebeurt dit, dan kun je precies zien wat het nieuwe hoogste bod is en overwegen om opnieuw te bieden. Je kunt er zelfs voor kiezen om een biedrobot aan het werk te zetten, die automatisch biedingen uitbrengt tot het door jou ingestelde maximumbod. 

Veilingen eindigen steevast op een doordeweekse dag om 20.00 uur, tenzij er in het laatste kwartier nog een bod wordt uitgebracht. Dan wordt de sluitingstijd met 15 minuten verlengd. Als de veiling is afgelopen, neemt De Gratis Makelaar contact op met de hoogste bieders en controleert hun gegevens. Daarna wordt advies uitgebracht aan de verkoper, die vervolgens mag kiezen aan wie hij de woning gunt. Dat kan de hoogste bieder zijn, maar ook een lagere bieder met betere betalingsvoorwaarden, bijvoorbeeld omdat hij geen voorbehoud van financiering heeft. De verkoper bepaalt uiteindelijk aan wie hij de woning gunt. 

De Gratis Makelaar heeft sinds de oprichting in 2017 al ruim 1.000 woningen verkocht en bemiddelt van Groningen tot Terneuzen en van Den Haag tot Winterswijk. Klanten zijn onverminderd positief over de transparante en deskundige manier waarop hun woning is verkocht, getuige de talloze positieve reviews op het concept. Vaak bevelen ze het concept ook weer aan bij vrienden of familie. Noordeman tipte zijn vrouw – met wie hij niet samenwoont – om haar huis ook via De Gratis Makelaar ter verkopen. En de kopers van de woning van Simone van Kruining kozen op hun beurt ook De Gratis Makelaar voor de verkoop van hun vorige woning. Zowel verkopers als kopers zijn enthousiast over het concept en ervaren de aanpak als professioneel, prettig en betrouwbaar. Dit is wat de woningmarkt nodig heeft: een transparant platform dat kopers een eerlijke kans biedt op een woning.

Gerelateerd