Code Rood vanwege extreme hitte vanaf vrijdag
- Redactie
- 25-06-2026
- Nieuws
foto: Erik Meijer
MAASSLUIS - Voor het eerst heeft het KNMI een code rood-waarschuwing afgegeven vanwege extreme hitte. De hoogste weerswaarschuwing geldt vrijdag voor een groot deel van Nederland, waaronder de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, Flevoland, Gelderland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg.
De waarschuwing gaat om middernacht in en volgt op de code oranje die tot dat moment van kracht blijft. Volgens het KNMI kunnen de weersomstandigheden leiden tot ernstige gezondheidsrisico’s en grote maatschappelijke gevolgen. Hoewel de verwachte temperaturen niet wezenlijk verschillen van de situatie onder code oranje, wordt code rood ingezet wanneer de impact van het weer als ontwrichtend wordt beschouwd. De beslissing hierover wordt genomen door het weerimpactteam (WIT), waarin onder meer het KNMI, hulpdiensten en andere betrokken organisaties samenwerken.
Vrijdag kan het kwik in het binnenland oplopen tot ongeveer 37 graden in onze regio, verder landinwaarts zelfs tot 39 graden. Door de combinatie van hoge temperaturen en aanhoudende warmte neemt het risico op gezondheidsproblemen toe. Het KNMI waarschuwt voor klachten zoals uitdroging, oververhitting en in ernstige gevallen een hitteberoerte.
Mensen wordt geadviseerd zoveel mogelijk binnen te blijven tijdens de warmste uren van de dag en directe blootstelling aan de zon te vermijden. Daarnaast benadrukt het KNMI het belang van voldoende drinken, ook wanneer geen dorst wordt ervaren. Zware lichamelijke inspanningen kunnen volgens het instituut beter worden uitgesteld.
Extra aandacht wordt gevraagd voor kwetsbare groepen, zoals ouderen, jonge kinderen en mensen met gezondheidsproblemen. Ook huisdieren kunnen last krijgen van de extreme temperaturen en hebben mogelijk extra verzorging nodig.