Ombudsman: Tolsysteem A24 niet begrijpelijk en niet transparant
- Redactie
- 23-06-2026
- Nieuws
MAASSLUIS - Het tolsysteem van de A24/Blankenburgverbinding is volgens de Nationale ombudsman niet begrijpelijk en niet transparant. Bovendien is het niet toegankelijk voor minder digitaal vaardigen en zijn de administratiekosten van de betalingsherinnering veel te hoog. Nogal wat punten dus waar de minister van Infrastructuur en Waterstaat volgens de ombudsman aan moet werken.
De Nationale ombudsman uit zijn zorgen in een brief aan minister Karremans van Infrastructuur en Waterstaat. ,,Ik verzoek u mijn zorgen in ogenschouw te nemen en ervoor te zorgen dat het digitale tolsysteem voor alle burgers toegankelijk wordt”, aldus de ombudsman. ,,Dit betekent dat de informatievoorziening op en rondom de tolweg zo snel mogelijk begrijpelijk wordt voor iedereen en dat het betaalsysteem transparant wordt ingericht.” Verder vindt de ombudsman dat de eerste herinneringsbrief kosteloos hoort te zijn.
Minder digitaal vaardigen
De ombudsman ontvangt klachten van burgers die niet weten hoe zij de tol moeten betalen omdat zij het digitale systeem niet begrijpen. Zij komen hierdoor volgens de ombudsman niet aan (tijdige) betaling toe.
,, E-TOL is een goed voorbeeld van hoe gehele digitalisering door de overheid negatief kan uitwerken voor burgers. Niet iedereen kan namelijk met dit digitale systeem overweg. Ook hebben niet alle burgers toegang tot internetbankieren en mogen daartoe niet worden gedwongen. Door de huidige werking van e-TOL lopen mensen onterecht het risico op boetes en hoge kosten, waardoor zij in de problemen kunnen komen. Daarom moet ook hier een papieren alternatief beschikbaar zijn. Gebeurt dat niet, dan sluit de overheid mensen uit en is zij onvoldoende toegankelijk.”
De ombudsman verzoekt de minister daarom ervoor te zorgen dat het digitale tolsysteem toegankelijk wordt voor alle burgers.
Niet begrijpelijk
Daarnaast zijn er veel klachten over de informatievoorziening op en rondom de A24. ,, Burgers beseffen niet of vaag dat zij op een tolweg rijden en/of dat zij vooraf of binnen 72 uur achteraf zélf (online) moeten betalen. Veel burgers vinden de kleur, tekst en plek van de bebording onduidelijk en begrijpen het niet.
Niet transparant
Verder oordeelt de ombudsman dat het online betaalsysteem niet transparant is. ,,We ontvangen veel klachten en signalen van burgers over het anonieme, digitale betaalsysteem. Zij vinden dit systeem onduidelijk en verwarrend, omdat niet wordt aangegeven voor wélke rit wordt betaald. Het gaat hier overigens ook om burgers die wél digitaal vaardig zijn.”
Zoals het huidige betaalsysteem is ingericht, is het niet duidelijk en controleerbaar welke ritten op het kenteken van gebruikers zijn geregistreerd en welke zij moeten betalen. Ook uit de betaalbevestiging valt dit volgens de ombudsman niet op te maken. ,,Verder koppelt het systeem een betaling soms aan een andere rit dan die iemand wilde en dacht te betalen, met alle gevolgen van dien.”
Betalingsherinnering
Tot slot verzoekt de ombudsman de minister om de betalingsherinnering weer kosteloos te maken. ,, Doorberekening van administratiekosten voor een papieren betalingsherinnering aan een e-TOL rit acht ik niet behoorlijk, omdat deze kosten onevenredig zijn. Ten eerste, omdat burgers op dit moment onvoldoende op de hoogte zijn van de (actieve) verplichting om tol te betalen. Hierdoor dient een betalingsherinnering niet het doel waarvoor deze is ingesteld, namelijk het herinneren aan een al bekende betaling. Ten tweede weten we, ook als wél bekend is dat deze verplichting bestaat, dat veel burgers niet in staat zijn digitaal te betalen en er - in weerwil van de wet - geen gratis papieren alternatief is.”
Overigens vindt de ombudsman de hoogte van het bedrag van €9,- administratiekosten niet in verhouding staan tot de €1,57 die in eerste instantie voor de tolrit moet worden betaald.