Vanaf woensdag Code Oranje voor extreme hitte
- Redactie
- 23-06-2026
- Nieuws
MAASSLUIS - Het KNMI geeft vanaf woensdagmiddag Code Oranje af vanwege extreme hitte. Tot die tijd geldt Code Geel.
Volgens het KNMI zorgt de combinatie van hoge temperaturen en luchtvochtigheid voor een onaangename, benauwde hitte. ,,Vooral ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen hierdoor gezondheidsklachten krijgen”, aldus het weerinstituut. Bij zware lichamelijke activiteit kan iedereen klachten krijgen, zoals uitdroging en oververhitting.
De hittekracht komt de komende dagen in de middag uit op 7 tot 9. Het Nationaal Hitteplan van het RIVM is van kracht.
,,De komende dagen wordt het nog warmer. Vanaf woensdag tot en met ten minste vrijdag geldt voor het midden en zuiden Code Oranje voor extreme hitte.” De hittekracht komt vanaf woensdag in het midden en zuiden van het land uit op 9-10. Dit kan gevaar opleveren voor de gezondheid, zelfs voor gezonde mensen.
De Code Oranje geldt van woensdagmiddag 23 juni vanaf 12.00 uur.