Categorieën

Service

StartUp4Kids start onderwijspilot in Maassluis en Vlaardingen

StartUp4Kids start onderwijspilot in Maassluis en Vlaardingen
Onderwijs

StartUp4Kids start onderwijspilot in Maassluis en Vlaardingen

  • Redatie
  • 08-03-2016
  • Onderwijs
StartUp4Kids start onderwijspilot in Maassluis en Vlaardingen

VLAARDINGEN/MAASSLUIS – “Klas4klas” is hét aanvullende onderwijsprogramma dat kinderen in Nederland opleidt tot ondernemende wereldburgers. Tijdens dit programma zetten kinderen een eigen onderneming op, leren ze spelenderwijs hun talenten ontdekken, om te gaan met geld en middelen en worden zij zich bewust van de wereld om hen heen. StartUp4Kids (voorheen Stichting Proniños) organiseert dit omdat zij gelooft in een wereld waarin alle kinderen zich optimaal kunnen ontplooien en op eigen kracht hun dromen waarmaken. Naast haar projecten in ontwikkelingslanden als Oeganda, Peru, Ethiopië, Guatemala en Nepal wil zij vanaf nu ook kinderen dichter bij huis bereiken!

 

Samen met de basisscholen De Bavinck en SBO De Kameleon in Vlaardingen en de Kardinaal Alfrink School in Maassluis start de organisatie op deze week pilot met het Klas4Klas-programma in vijf groepen 7 en 8. Door het aanbieden van dit aanvullende onderwijsprogramma ontvangen deze kinderen, waarvan twee klassen binnen het speciaal onderwijs, extra scholing op financieel, sociaal en persoonlijk vlak waarbij er een verbinding wordt gelegd met klassen in Ethiopië waar StartUp4kids een soortgelijk onderwijsprogramma aanbiedt.

Het Klas4klas-programma is ontwikkeld door StartUp4kids in samenwerking met Aflatoun International en Alice O, specialist in het ontwikkelen van onderwijsprogramma’s in wereldperspectief. Het bewezen en professionele onderwijsprogramma Aflatoun vormt de basis van het Klas4klas-programma. Over het Aflatoun-programma zegt Koningin Máxima het volgende: “Als voorstander van toegang tot financiële diensten voor iedereen, kan ik het belang van financieel onderwijs en het leren van sparen niet genoeg benadrukken”. 

Geldzaken is een onderbelicht thema in het onderwijs. Veel jongeren hebben schulden op jonge leeftijd. Jongeren worden sneller zelfstandig en krijgen naarmate zij ouder worden meer geld tot hun beschikking. Zij weten vaak niet hoe ze dit het beste kunnen besteden. Daarnaast verandert de wereld in een rap tempo. Door technologische innovatie en de opkomst van sociale media wordt de invloed van internationale ontwikkelingen op ons leven steeds groter. Het is gemakkelijker én belangrijker dan ooit om verder te kijken dan Nederland. Binnen het reguliere en speciale basisonderwijs is behoefte aan extra financieel onderwijs en wereldburgerschapsprogramma’s.