De leerkracht als slaaf?

24-06-2020 Onderwijs Herman Stel

Een van de mooie aspecten van het vroeger zo prachtige vak van meester of juf was de grote autonomie van de leerkracht. Er waren methoden en er waren afspraken, maar de leerkracht kon en mocht zelf zijn jaarplanning maken. Daarbij kon hij of zij, kijkend naar de groep, zelf bepalen welke lessen wel en welke niet nodig waren.

Ook mocht de docent zelf bepalen in welke volgorde de leerstof werd aangeboden. En dat kon ook want de docenten waren hoog genoeg opgeleid en beschikten over veel kennis en veel inzicht in hun professie. Overigens liepen er natuurlijk vroeger ook meer dan genoeg hopeloos, slechte docenten rond. Ik maak het niet mooier dan het is.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw was er ook een enorm tekort aan leerkrachten en kon je al leerkracht worden met een l.b.o. opleiding en een jaartje 'plusklas'. De uitgeverijen speelden hier slim op in door methoden te maken die zelfs door iemand met een flinke geestelijke beperking nog uitgevoerd konden worden.

Maar intussen zijn die uitgeverijen een beetje doorgeslagen. Alle methoden bestaan tegenwoordig uit A- en B-boeken, werkboeken op minstens drie niveaus, computerprogramma’s op evenveel niveaus, taakbriefjes, extra werkbladen, samenvattingen, verdiepingen, verrijkingen en noem maar op. De heldin of held, die tegenwoordig nog les gaat geven, wordt knettergek van alle losse flodders, die hij of zij op de leerlingen los moet laten. En de leerlingen worden er minstens zo neurotisch van.

,,Meester, welke samenvatting heeft u uitgedeeld? Dat was toch van geschiedenis? Maar wij hebben ook nog een toets aardrijkskunde. Heeft u voor mij het themablad en ik heb stap 1 en 2 gemist. Hoe moet ik dat inhalen?''

De hele dag door moeten leerlingen naar computers lopen om daar een oefening te doen. Drukte in de groep. Het heen en weer lopen van de leerlingen werkt nu niet bepaald positief op de 'rust' in de klas. Overigens is het in de meeste gevallen volstrekt nutteloos om de computer te gebruiken. Zo’n lesje kan prima in een schriftje. Dan oefent de lieve jeugd ook nog eens op het netjes schrijven. Want dat is ook al jaren geleden afgeschaft.

Maar ja. Je moet niet zeuren hè als leerkracht. Het moet nu eenmaal allemaal van de methode.



Gerelateerd